Tulemus sõltub eesmärgist

Mu ema ikka rääkis, et vanaema oli selline inimene, kes käis 5 minutit ümber maja ja pärast suutis sellest vähemalt 1 h rääkida, iga kord uue ja huvitava nurga alt. Ma ei ole kindel, kas ma just sama huvitavalt räägin, aga ühe video kohta suudan peale iga vaatamist kindlasti midagi uut mõelda. Nii ka täna. Vaatasin oma eelmises postituses näidatud Pipi väsimustantsu videot (eelmise postituse koos inspireeriva väsimustantsuga leiad siit, aga video ise tuleb ka selle postituse lõpus uuesti näitamisele 🙂 ) ja taipasin, et selle video tähtsuse mõistmiseks on lugejatel üks väga oluline infokild puudu: mis oli väsimustantsule eelnenud istu-seisa harjutuse eesmärk? Tagajalgade tugevdamine? See on liiga laiamõisteline eesmärk, meil oli hoopis pisem ettevõtmine. Sellest videost inspireerituna hakkasin rohkem võimlemise eesmärkidele mõtlema ja tahaksin oma mõtteid ka teiega jagada.

Minu juttude põhjal võib jääda mulje, et aprillis 2016, kui ma Pipiga põlvedeteemalise füsioteraapia kursuse võtsin, oli Pipi tohutult kehvas seisus. Tõenäoliselt ta lonkas, jalad olid jumal-teab-kus ja midagi tarka temaga teha ei saanud. Jah, Pipil olid olnud aasta varem mõlema põlve ristatisideme opid, aga ma olin kõvasti vaeva näinud. Tegelesime füsioteraapiaga ning kuna ma olen edev inimene, siis üritasin trikke ja füsioteraapiat kaks-ühes teha. Pipi ampluaasse kuulus terve rida uhkemaid ja vähem uhkeid trikke. Minu tolleaegsete teadmiste järgi tegi Pipi harjutusi (või siis pigem trikke) innukalt ja täitsa hästi. Kuigi, olgem ausad, minu arusaam innukusest ja harjutuste hästi tegemisest on tolle ajaga võrreldes oluliselt muutunud … Kõikidest minu ponnistustest hoolimata ütles massöör, et Pipi lihased ei arene päris nii nagu vaja. Lisaks kippus Pipi käsu peale istudes vasakut jalga natuke kehast eemal hoidma (vabast tahtest istudes ta lausa lösutas) ja joostes hoidsid tagumised jalad kergelt paremale küljele. Need asjad ei tahtnud mitte kuidagi paremaks minna ning siis otsustasingi täiendavat abi otsida ja võtsin Debbie Grossi juures põlvede füsioteraapia kursuse.

Siin on pildid meie põlvekursuse algusest. Kui korraks vaadata täiesti neutraalse pilguga, teadmata Pipi tausta, siis kohe ilmselt ei torka midagi väga drastilist silma. Ha! Tegelikult on piltidel näha trend, mida ma enne ei osanud märgata ja mida ma nüüd ei saa märkamata jätta, nimelt pani Pipi vasakule tagumisele jalale vähem raskust. Ta hoidis seda kerest eemal, paremast jalast natuke eespool ning see oli põlvest kergelt välja keeratud. Peale piltide vaatamist hakkasin Pipit hoolikamalt jälgima ja tegu ei olnud mitte Pipi suvalise asetusega pildi tegemise hetkel vaid läbiva trendiga kõiges, mis Pipi tegi.

Mida see tähendab, kui koer paneb ühele jalale vähem raskust? Kujuta ette situatsiooni, et töötad firmas, kus on koos Sinuga 4 töötajat pluss ülemus. Mitte ühtegi töötajat ei ole võimalik koondada või talle ametikõrgendust anda. Palk on kõigil sama ja kõik ülesanded peavad meeskonnal tervikuna olema ülemuse käskimisel tehtud. Ühel hetkel üks töötaja ei saa täiskoormusel töötada, ükskõik mis põhjusel. Aga töö on vaja nelja töötaja peale ära teha. Osalise koormusega töötava kolleegi eest hakkavad kõvemini tööle teised kolm töötajat. Sest töö on vaja ära teha. Väiksema koormusega töötaja ei saa ise oma muredest jagu, ta ei suuda jätkuvalt võtta temale määratud koormust ja nii peavad juba üsna pikaajaliselt teised kolm lüli rohkem vaeva nägema. Pingutavad rohkem, teevad ületunde, aga töö peab tehtud saama. Kui kaua saab selline asi jätkuda enne kui ülejäänud kolmel töötajal hakkavad probleemid ilmnema?

tired

Täpselt selline asi juhtub koera kehas, kui üks jalgadest kannab vähem koormust, kui talle kehaehituse ja ülesannete poolt on dikteeritud. Ülejäänud keha hakkab puudujääke kompenseerima (milles ta on ütlemata osav) ja see põhjustab teistes kehaosades ülekoormust. Hmmm, aga kui koeral ei ole mingeid vigastusi olnud, siis koormus jaotub ju ühtlaselt ja kindlasti sellist probleemi ei ole? Ma ei taha küll paarti puuper (ingl k party pooper, eesti k peorikkuja) olla, aga VÄHEMALT pooltel tervetel koertel, keda mina olen võimlemise pilgu läbi vaadanud, on probleeme raskuse jaotamisega kehas. Sagedamini olen näinud nö rasket esiotsa, kus esiots kannab rohkem kui 60-70% keharaskust, mis võib viidata probleemidele tagajalgades ja/või alaseljas (koertel on normaalne, et 60-70% keharaskusest on esijalgadel ja 30-40% tagajalgadel). Samuti näeb tervetel koertel tihti samasugust ühele küljele nõjatumist nagu Pipilgi ehk üks jalg ei kanna oma osa koormusest. See ei tähenda, et koeral on mingi suur tõsine tervisemure. Kõik koerad on ebasümmetrilised ja samuti võib koera minevikus olla mõni pisem vigastus, mille kompenseerimine on koera lihasmällu jäänud. Küll aga on see asi, mille osas tuleks midagi ette võtta, sest keha on ainult nii tugev kui selle nõrgim lüli.

tired-2

Alati on muidugi võimalus ebasümmeetriat ignoreerida, mitte midagi ette võtta ning oma igapäevaeluga ja treeningutega edasi minna. Sellisel juhul treenime me minu silmis kompenseerimist. Nii kaua kui üks töötaja ei täida oma tööülesandeid korralikult, ei suuda kollektiiv oma täit potentsiaali realiseerida. Kui aga on tahe midagi ette võtta ja see nõrgim lüli rivisse tagasi saada, siis peab väga ettevaatlikult vaatama üle oma eesmärgid ja ülesandepüstituse, mis toobki meid tagasi Pipi väsimustantsu video juurde. Videos näidatud istu-seisa harjutuse üks eesmärkidest oli saada Pipi kandma oma mõlemal tagajalal raskust võrdselt. See ongi see oluline infokild, mis minu väsimusega seotud paanika mõistmiseks eelmises postituses puudu oli. Vaatame värske pilguga video uuesti üle.  Antud konkreetne harjutus on juba edasijõudnutele selles vallas, kindlasti ei ole see mõeldud koormuse võrdsustamisega alustamiseks.

Siin videos keerab Pipi oma selja kõveraks ning toob pidevalt vasaku tagumise jala ettepoole ja istub viltu. Seda kõike selleks, et koormust vasakule jalale vähendada. Aga eesmärgiks oli ju koormus tagajalgadel võrdseks saada. Kas antud harjutus täitis oma eesmärki? Ei. Pipi üldine väsimus võis keskmine või isegi madal olla, aga vasakus tagajalas oli väsimus liialt suur, et ilusa kvaliteediga harjutust sooritada ning antud harjutuse oleks pidanud juba eos ära lõpetama. Ehk me ei vaata alati koera väsimust tervikuna vaid hoopis väsimust sõltuvalt eesmärgist ja harjutusest. Kuna ma hakkasin selliseid nüansse otsima, siis ajapikku hakkas Pipi aina paremini seisma/raskust kandma, paranes istumine ja vähenes jooksmisel selja viltu keeramine. Kuu aja möödudes seisis Pipi nii nagu alltoodud piltidel näha. Lisaks suurenes ta kintsude läbimõõt 2-3 cm – päris muljetavaldav 🙂 Praeguseks on juba keeruline näha Pipit oma vabal ajal ebasümmetriliselt seismas, ta kasutab kõiki oma jalgu nii nagu peab.

Keha nõrgim lüli ei pea tingimata jalg olema ning see ei pruugi nii lihtsalt piltide põhjal tuvastatav olla. Kino näiteks jaotab koormuse jalgadele ilusasti, aga ometi ei ole ta nii osav harjutuste tegemisel kui Pipi. Temal on põhiliseks mureks süvalihaste nõrkus ja seljaga tagajalgade sirgete nurkade kompenseerimine. Kui Pipi suutis ebastabiilsel pinnal ca 30 sekundit seista, siis Kino (minu tol hetkel just agilitys A3 tasemele jõudnud koer) punnitas vaevu-vaevu 10 sekundit ära nagu alltoodud videos näha. Ebastabiilsel pinnal seismine on hea indikaator süvalihaste vormist: Pipil hea, Kinol mitte nii hea. Kino võimlemistee alguseks oligi peamiselt süvalihastele keskendumine enne kui me mingeid keerukamaid harjutusi hakkasime tegema. Samas pean siinkohal ära mainima, et esimese hinnangu süvalihastele kui selga hoidvatele lihastele saab anda ka koera seismist vaadates, aga sellest tuleb eraldi postitus 🙂 Vihjeks olgu öeldud, et ülaltoodud piltidel Pipist enne ja pärast põlvekursust on näha, et kursuse jooksul arenesid ka süvalihased, mitte ainult tagajalad.

Siin kusjuures tuleb välja ka minu meelest vägagi oluline erinevus trikkide ja võimlemise vahel. Trikkide tegemine tundub vägagi popp “võimlemine” olevat, aga eesmärk on hoopis teine: õpetada koerale lahedaid asju, mis võivad (aga ei pruugi) olla füüsiliselt arendavad. Võimlemine seevastu on väga eesmärgipärane füüsiline harjutus, mis baseerub tugevalt just nüansside märkamisel. Trikkidena võimlemise puhul on ka see oht, et kogu tähelepanu läheb koerajuhil käsu täitmise jälgimisele ning see, mida lihased teevad, jääb kohati märkamata. Tegelikkuses tahame aga just füüsilist sooritust jälgida, sest võimlemise eesmärgiks ei ole teha visuaalselt efektseid harjutusi või panna koera “käsku” täitma. Võimlemise eesmärgiks on suunata koera kasutama oma keha võimalikult efektiivselt ning tasakaalukalt. Kui hiljem harjutused efektseks muutuvad, siis see on lihtsalt kirss tordi peal, ei muud. Täpselt nagu muudel aladelgi tuleb ka võimlemisel suuremad harjutused tükkideks lahti võtta ning hoolitseda selle eest, et igas harjutuse osas töötavad just need lihasgrupid nagu me plaanisime. Tervikut (ehk paljudest elementidest koosnevat harjutust) ei ole mõtet hakata enne kokku panema, kui kõik üksikosad on paigas. Samuti on oluline meeles pidada, et keha on täpselt nii tugev kui selle kõige nõrgem lüli, ka väsimust hindame alati nõrgima lüli ja harjutuse eesmärgi järgi. Enne keerulisema harjutuse tegemist tuleb veenduda, et harjutuse ilu ja sooritust pärssivat nõrka lüli ei ole. Kui on, siis tuleb sellega esmajärjekorras tegeleda.

Võimlemine on äge ja sõltuvusttekitav, eriti detailinohikule nagu mina 🙂 Võimlemise laiemaks eesmärgiks on koera üldfüüsilise vormi parandamine, aga igal trennil ja harjutusel peab olema oluliselt kitsam ja selgelt sõnastatud eesmärk.  Täpselt nii nagu teistel treeningaladelgi. Kui eesmärgid ning sammud nende eesmärkide saavutamiseks on läbi mõeldud, siis on oluliselt lihtsam jälgida väsimusmärke, murekohti ning arengut. Nagu Pipi väsimustantsu videoski, me ei saa rääkida tagajalgade tugevdamisest üldiselt kui koer suunab raskuse harjutuse ajal ainult ühele jalale – järelikult tuleb oma plaan ümber teha. Lõppude lõpuks on kollektiivina hästi töötava keha füüsiline sooritus võimsam, sujuvam ja ilusam kui pidevalt kompenseeriva keha oma.

Head treenimist ja olge mõnusad 🙂

Mitte minu tehtud pildid on pärit järgmistelt lehtedelt:
http://www.memepile.com/photo?id=8088
http://www.funnycaptions.com/tag/tired-meme/4/

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s