Millest peaks algama koera fitnesstreening?

Koerte fitness on muutunud üllatavalt populaarseks. Siit-sealt kuuleb inimesi sellest rääkimas, internet on täis erinevaid inspireerivaid videosid. Koeraomanike teadlikkus paraneb, tahetakse koera elukvaliteeti tõsta ning vigastuste riski vähendada. Siinkohal leian, et oleks paslik natuke rääkida sellest, mis harjutustega peaks algama koera fitnesstreening.

Koerte (ja ka inimeste) lihastreening peaks järgima põhimõtet, et kõigepealt taga liigeste stabiilsus, siis lisa jõutreening ning alles seejärel võib jõud+kiirus arendamise peale mõelda. Inglise keeles näeb see välja nii: stability → strength → power. Iga etapp on eelduseks järgmisele ning etappe vahele jättes tekib tõsine risk koerale hea asemel hoopis kahju teha. Stabiilsust on vaja nii jõutreeningus kui ka jõud+kiirus treeningus. Jõud + kiirus treening, fitnesstreeningu kõige kõrgem etapp, eeldab juba eelneva stabiilsuse ja jõu olemasolu – kust see kiirus ja võimsus ilma nendeta peaks tulema? Stabiilsuse puudumist võib võrrelda näiteks maastikurattaga maanteel sõiduga: meeletu kogus energiat kulub, aga see läheb kõigeks muuks kui edasi liikumiseks. Stabiilsuse puudumine muudab muud harjutused ebaefektiivseks.

stabiilsus-jõud-kiirusMida tähendab stabiilsus? Minu oma sõnu kasutades on see lihaste võime hoida liigeseid tööks parimas võimalikus asendis, igakülgselt toetada liigeste tööd ning vältida olukordi, kus koormus liigesele muutub ebasoodsaks. Nagu aru võib saada, siis stabiilsus on see fitnessi komponent, mis kaitseb liigeseid. Ilma selle komponendita võib juhtuda, et jõud või jõud+kiirus treeninguid tehes ei suuda stabiliseerivad lihased oma tööd teha ja seeläbi suurendame tahtmatult vigastuste riski. Oma olemuse tõttu on stabiilsus kõige olulisem fitnessi komponent.

Stabiilsusega on ka selline naljakas lugu, et kui seda seistes ei ole, siis liikudes seda üldjuhul ei teki. Ehk siis kui me fitnesstreeningu nüüd veel rohkem tükkideks võtame, siis esimesena asjana peaks alustama stabiliseerivate lihastega tööd (ja üldse fitnesstreeninguga) nii, et koer seisab paigal. Liikumist hakatakse järk-järgult lisama. Toon siinkohal ühe näite: proovi seista ühel jalal, kui tasakaal on leitud, siis vaata paar sekundit üles, seejärel alla, vasakule ja paremale. Kas tundsid, kuidas lihased pahkluu, põlve ja puusa ümber töötasid? Need olidki stabiliseerivad lihased, mis tasakaaluga mängides pidid rohkem töötama, et meid kindlalt püsti hoida.

Koerte stabiliseerivaid lihaseid saab samadel põhimõtetel treenida ehk siis tasakaaluga mängides. Siinkohal ei mõtle ma koheselt mitte tasakaalupatju, kuigi ka nendega saab teadlikult tegutsedes harjutusi teha. Pigem pean ma silmas samamoodi seismiselt pea liigutusi nagu inimeste näide oli, füüsiliselt kõigutamist erinevates suundades, käppade eraldi üles tõstmist – variante harjutusteks on mitmeid. Istu-seisa, seisa-lama, “kätekõverdused” jms läheb pigem jõuharjutuste kategooriasse. Harjutuste puhul tuleb aga jälgida, kas need ikka oma eesmärki täidavad: liigesed peaksid olema võimalikult optimaalses asendis, küünarnukid otse, põlved otse, kannad otse. Igasugune nihelemine, asendi pidev kohandamine või ka näiteks jalgade sisse-välja keeramine võib olla märk sellest, et harjutust tuleks natuke lihtsamaks teha. Mida kindlamalt suudab koer tasakaaluga mängides end paigal hoida, seda kindlamad võime me olla, et fitnesstreeningu järgmised etapid oma eesmärki täidavad, õigeid lihasgruppe treenivad ja et liigesed seejuures hoitud on. Stabiilsus on justkui vundament ja mida tugevam see on, seda rohkem saab sinna peale ehitada.

stone-towers-2262824_640

Ühe näitena tooksin istu-seisa harjutuse, mis on populaarne jõuharjutus, kuigi räägitav käib tegelikult kõikide jõu- või jõud+kiirus harjutuste kohta. Kahjuks väga, väga paljud koerad istuvad lohakalt, jalad pigem harki/liblikas ja istuma minek on kiirustatud ja kohmakas (istumisest räägin rohkem Istu, kaks ja Sitsida või mitte sitsida, selles on küsimus postitustes). Sellises asendis istu-seisa harjutus füüsilise treeninguna ei täida oma eesmärki. Enamikul juhtudel, millega ma ise olen tegelenud, on aidanud just stabiliseerivad harjutused seda istumist parandada. Ja tihti ei olegi probleem mitte istumises vaid juba seisakus – koer seisab tagajalad harkis, vahel ka üks jalg teisest oluliselt eespool – kuidas peakski sellisest seisust saama korralikult istuma minna? Siit tuli ka vihje, millised märgid võivad näidata, et peaks stabiliseerivatele lihastele rohkem tähelepanu pöörama: koer seisab harkisjalu või vastupidi jalad väga koos, kehapooled ei ole sümmeetrilised, põlved-küünarnukid-randmed-kannad on väljapoole või sissepoole keeratud, harjutusi tehes koer niheleb pidevalt, ei suuda asendeid hoida (seismine, istumine) jne. Kui stabiilsusele on piisavalt tähelepanu pööratud, siis jõuharjutused tulevad justkui iseenesest ja on koerale oluliselt lihtsamad kui muidu.

Seetõttu ongi oluline oma koera vormi objektiivselt hinnata ja mitte harjutustega ennatlikult edasi rutata või mõni etapp sootuks vahele jätta. Me ei tea kunagi, milliste lihaste treening on tahtmatult unarusse jäänud või kus võivad olla treeningus kitsaskohad. Minu meelest on oluline alati alustada pigem madalamalt raskustasemelt ning tagada see, et raskemateks harjutusteks on kõik vajalikud lihasgrupid kindlasti treenitud. Kui koer on tegelikult ka heas vormis, siis saab raskusastet lihtsalt oluliselt kiiremini tõsta ja kaotatud ei ole midagi. Tark ei torma. Lisaks on lihtsamate harjutuste juures see võlu, et kui raskemate tasemete harjutusi peab juba kõikide muude tegevuste vahel väga hoolikalt ajastama ja planeerima, siis lihtsamaid, põrandal tehtavaid harjutusi saab igale poole sisse susata. Lõpuks on kasulikumad ikkagi need harjutused, mida on reaalselt ka teha võimalik.

Stabiliseerivate lihaste treening on üks fitnesstreeningu olulisemaid komponente. See peaks olema põhiline asi, millega treeningut alustatakse ning oluline komponent ka edasijõudnute treeningkavas. Kui jõud+kiirus harjutused on oluliselt pigem töö- ja sportkoertele, siis stabiliseerivatest harjutustest saab tõesti iga koer kasu. Kui rohkem koeri selliseid harjutusi teeks, siis oleks ehk liigesemured ka harvemad.

Head treenimist ja olge muhedad 🙂

 

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s